Vi er et levende plejehjem og har dagligt forskellige aktivitetstilbud, som benyttes af beboere på plejehjemmet og borgere i rehabiliteringscentret samt borgere i eget hjem.
Da der ofte er mange spørgsmål til de praktiske ting, har vi her lavet en oversigt over nogle af de vigtigste emner. Du er selvfølgelig også velkommen til at spørge personalet, hvis du har flere spørgsmål, eller hvis der er noget, du gerne vil have uddybet.
Adgangsforhold
Hovedindgangen er åben fra kl. 7.00, og den låses igen afhængig af årstiden. Når hovedindgangen er låst, åbnes døren indefra ved at trække i den hvide snor der hænger til højre foran hovedindgangen (er markeret med døråbner).
Bolignøglen passer til yderdøren ved postkasse samt til hoveddøren.
Personalet kan udefra kontaktes via dørtelefonen. Dørtelefonen er placeret på et panel til venstre for hoveddøren. Øvrige indgange er aflåste.
Aviser
Lokalaviserne fordeles til alle fællesarealer.
Elevator
I centerbygningen, som ligger i direkte forbindelse med boliggrupperne, findes 2 elevatorer. Disse kan benyttes til kælder, stue og 1. sal.
Frisør
Der mulighed for at få besøg af en mobil frisør i din egen bolig.
Fodterapeut
Fodbehandling foregår i beboerens egen bolig. Det er nødvendigt, at du forudbestiller tid hos fodterapeuten.
Forsikring
Borger/familie/pårørende skal selv tegne forsikring med eget selskab.
Indkøb
Der visiteres ikke tid til indkøb. Dog kan plejepersonalet, afhængig af behov og efter aftale, hjælpe med specielle indkøb.
Læge
Du kan beholde din egen læge. Der er ikke tilknyttet en fast læge til plejehjemmet.
Mad
Varm og kold mad kan forudbestilles/købes i plejehjemmets café. Personalet hjælper dig gerne til centerbygningen, hvor caféen findes eller vil være behjælpelig med at hente maden, hvis du har behov for det.
For borgere, der ønsker at spise i fællesskab i en af boliggruppernes fælles spise og opholdsstue, bringes maden fra køkkenet i varmevogne og serveres på fade ved fællesbordet.
Har du selv lyst og kræfter til at lave mad, er du meget velkommen til dette i din egen boligs køkken. Boenhedens fælles køkkener kan anvendes evt. i fællesskab med andre borgere på plejehjemmet, dog skal der være køkkenassistent / social og sundhedsassistent til stede ved fælles madlavning. Ved behov for råd og vejledning, er det muligt at tilbyde besøg fra køkkenassistenten.
Medicin
Du skal selv betale medicin. Den kan bringes af apoteket 2 gange om ugen. Regningen for medicin betales via betalingsservice. Evt. medicinkort medbringes ved indflytning på plejehjemmet
Post
Plejehjemmet modtager post en gang dagligt. Posten leveres i beboerens postkasse, som er placeret For enden af hver boligblok. Bolignøgle passer til postkasse
Hvis du skal sende post, skal du huske at frankere det. Hvis du ikke selv kan gå over til postkassen og dine pårørende ikke kan hjælpe dig, kan du henvende dig til din kontaktperson.
Rengøring
Boligerne rengøres i et omfang af plejekollektivets personale efter aftale med beboeren om egen indsats. Rengøring af fællesarealer udføres af Høje-Taastrup Kommunes rengøringsafdeling.
Vinduespudsning både indvendigt og udvendigt i såvel bolig som fællesarealer er plejehjemmets opgave og udgift.
Rygning
Du bestemmer selv om rygning er tilladt i din bolig. Der må ikke ryges, når medarbejdere arbejder i boligen.
I caféen i centerbygningen er rygning ikke tilladt. I de enkelte boligblokkes fællesstuer/køkkener er rygning ligeledes ikke tilladt.
Tandlæge
Du kan beholde egen tandlæge eller blive visiteret til omsorgstandpleje. Er du stærkt fysisk og/eller psykisk handicappet, kan du visiteres til omsorgstandpleje, hvis du ikke kan benytte de almindelige tandplejetilbud. Den daglige leder kan være behjælpelig med at få visiteret til omsorgstandlægen.
Varme, vand, el og brandsikring
Opvarmning af boligerne sker med fjernvarme. Det varme vand produceres i teknikrum i kælderen.
Afregning af el, varme og vand kommer fra DAB. Der er kollektiv afregning, så afregningen sker i forhold til antal m2.
Der er opsat brandmeldere i såvel boliger som fællesarealer. Alt personale får undervisning i brandmeldersystemet og instrueres i evakueringsplanen. Alle flugtveje er markeret med lysende grønne og hvide skilte alle steder på plejehjemmet.
Vask af tøj, linned o.lign.
Hvis du har behov for hjælp til vask af tøj, kan du visiteres til tøjvask efter gældende regler. Hvis du inden indflytning er visiteret til tøjvask, kan du fortsat få denne ydelse. Afhængig af behovet, kan der vaskes hver anden uge eller hver uge. Der er egenbetaling på vask af tøj. Udgiften for vask vil være afhængig af, hvor ofte der vaskes og udgiften trækkes via pensionen.
Vaskeriet henter og bringer vasketøjet. Sengetøj, duge og viskestykker bliver vasket og tørret. Alt andet vasketøj bliver leveret pænt sammenlagt. Tøj som ikke kan tåle at blive vasket i maskine eller tøj, der ikke tåler tørretumbling, anbefales ikke at blive sendt til vaskeriet.
Der er mulighed for at træffe aftale med plejepersonalet, hvis du har brug for hjælp til klatvask.
Hvis du har spørgsmål eller vil klage over vasken, skal du ringe til vaskeriet: De forende dampvaskerier. Sdr. Ringvej 18, 4000 Roskilde, telefon 44 22 07 07. Der er åbent på hverdage kl. 7.30 - 15.00.
Der er installeret vaskemaskine og tørretumbler i vaskerummet på de enkelte etager, som frit må benyttes ved akut behov for vask. Du skal selv sørge for vaskepulver og skyllemiddel.
Økonomi
Din pension vil som hidtil blive indsat på din konto i banken.
Som udgangspunkt er det dig selv eller dine pårørende, der ordner alt vedr. økonomien. Kan du og/eller dine pårørende ikke det, indgås der en skriftlig administrationsaftale mellem Torstorp Plejehjem og Rehabiliteringscenter og dig og/eller dine pårørende ud fra Torstorp Plejehjem og Rehabiliteringscenters “Regelsæt for administration af midler for borgere på Torstorp Plejehjem og Rehabiliteringscenter”. Det vil i praksis være din kontaktperson fra plejekollektivet, der skal hjælpe dig med økonomien.
Bankbesøg
Kan du ikke selv gå i banken eller har pårørende, der kan hjælpe dig med det, kan hjælp hertil tilbydes. Bankbesøg foregår kun i nærmeste bank, Den Danske Bank. Hvis du ikke på nuværende tidspunkt har konto i Den Danske Bank og ikke ønsker at skifte pengeinstitut, vil vi bede dig om at oprette en konto i Den Danske Bank, som dit nuværende pengeinstitut automatisk kan overføre penge til alt efter dit behov.
For at mindske behovet for bankbesøg bedes du så vidt muligt tilmelde dine regninger bankernes betalingsservice. Servicepakken opkræves også via betalingsservice.
El, varme og antennebidrag
Der betales et fast månedsligt beløb for el, varme og antennebidrag. Disse faste ydelser vil automatisk blive trukket over pensionen.
Husleje
Huslejen trækkes automatisk over pensionen.
Opbevaring af værdier
Medicinskabene i boligen er to-delte. Du skal benytte den ene del til opbevaring af kontanter. Vi henstiller til, at der maksimalt opbevares 1000,- kr. i det aflåste skab i boligen.