Nærværende forretningsorden skal ses som tillæg til vedtægter for bruger- og pårørenderåd i Høje-Taastrup Kommune, vedtaget af byrådet den 16. november 2010. Forretningsordenen fastlægger retningslinjer for det praktiske arbejde i bruger- og pårørenderådet ved Torstorp Plejehjem.
Formål med bruger- og pårørenderåd
Formålet med Bruger- og pårørenderådet er, at danne rammen for en konstruktiv dialog, hvor beboere, brugere og pårørende i samarbejde med ledelsen og medarbejdere sikrer, at plejehjemmets dagligdag fungerer bedst muligt for husets beboere og brugere.
Bruger- og pårørenderådet skal medvirke til, at beboere, brugere af huset og pårørende oplever, at:
- de har medindflydelse på deres dagligdag
- de får medindflydelse på planlægningen og gennemførelsen af sociale og kulturelle aktiviteter
- de inddrages i debat om de overordnede retningslinjer for den daglige pleje- og omsorgsindsats i plejehjemmet
- de orienteres og høres om ændringer i plejehjemmets ressourceanvendelse og daglige drift
- de inddrages i plejehjemmets frivillighedsarbejde
Bruger- og pårørenderådets kompetencer på ovennævnte områder er beskrevet i vedtægterne.
Bruger- og pårørenderådets sammensætning
Så længe, der ikke er en egentlig støtteforening tilknyttet Torstorp Plejehjem og Rehabiliteringscenter, er støtteforeningens plads tildelt brugerne af aktivitet/café. Det betyder, at beboere, pårørende og brugere af aktivitet/café hver har 2 repræsentanter i bruger- og pårørenderådet. Den ene er på valg i lige år, den anden i ulige år. Alle er valgt for en 2-årig periode.
Konstituering
Bruger- og pårørenderådet konstituerer sig med formand og næstformand. Der kan desuden konstitueres en kasserer og en sekretær. Plejehjemmets ledelse kan varetage sekretærfunktionen, men kan ikke konstitueres i de øvrige poster.
Mødeindkaldelse
Der udarbejdes mødeplan for 1 år ad gangen med minimum 6 årlige møder. Ekstraordinære møder kan aftales eller indkaldes af formand eller plejehjemleder.
Møderne afholdes på Torstorp Plejehjem.
Møderne ledes af formanden, og i dennes fravær af næstformanden.
Dagsorden udarbejdes af formand og plejehjemleder i forening. Emner, der ønskes drøftet, skal være formanden eller plejehjemlederen i hænde senest 2 uger før mødet. Dagsorden udsendes senest 5 dage før mødet.
Dagsorden indeholder følgende faste punkter:
- Godkendelse af referat
- Godkendelse af dagsorden
- Orientering fra formanden
- Orientering fra ledelsen
- Orientering fra seniorrådet
- Aktuelle emner til drøftelse
- Emner, der ønskes drøftet på næste møde
- Eventuelt
Referat
Bruger- og pårørenderådets sekretær udarbejder referat, der indeholder beslutninger fra mødet, samt et overblik over hvilke informationer, der er givet på mødet.
Referatet udsendes til medlemmerne senest 1 uge efter mødet, ligesom det offentliggøres i Morellen og på Torstorps hjemmeside.
Forretningsorden godkendt i bruger- og pårørenderådet den 11. februar 2013.